Представления

15 юни, петък
Камерна сцена - 19:00

Купи билети
30 юни, събота
Камерна сцена - 19:00

Купи билети

Постановъчен екип:

драматург Мирела Иванова
сценография Свила Величкова

„Направих този спектакъл, защото ми писна да гледам как съвременните вандали мачкат всичко духовно, красиво и смислено около себе си в опитите си да забогатеят. И ние като общество непризнато отглеждаме злото у себе си, сякаш е най-висша ценност. Лилиан Хелман ми даде „оръжието“, с което да изразя своя гняв. Всичко останало съм казала заедно с изумителните артисти!“, споделя Бина Харалампиева.

Спектакълът на именитата режисьорка има своята премиера на Камерната сцена на Народния театър 70 години, след като пиесата за първи път е поставена тук от Александър Иконографов през 1947 година.

Лилиан Хелман създава знаменитата си пиеса в края на трийсетте години. „Лисичета” е от най-доброто, създадено в американската драматургия. Желано предизвикателство от много режисьори и актьори в световния театъра. В този момент тя се играе в Ню Йорк, Виена, Берлин.

Ето какво пише самата Хелман: „Лисичета“ е пиесата, която съм написала най-трудно. Първите варианти вървяха мудно, ту прибавях, ту изваждах персонажи, украси, декорации и все повече и повече се уморявах, след като трябваше да изхвърлям сцени, че и три напълно завършени варианта. Аз знаех много от достойнствата и недостатъците на „Лисичета“ още преди пиесата да започне да се играе. Обаче търсех, нуждаех се от интересен критически ум, който да ми каже нещо повече от това, което сама виждах. Но и похвалите, и критиките ми се струваха неубедителни и това, мисля, е една от причините, поради която големият успех на пиесата ме  хвърли в бездействие и глупава депресия. Ставах все по-безпокойна, почти болнава и се ровех в случайните спомени, които съзнателно или полусъзнателно бяха вложени в основата на пиесата. Чрез Александра, младото момиче от пиесата, бях искала да се понадсмея над собствената си младежка високомерна невинност; бих искала да накарам хората да се посмеят на тъжната, слаба Бърди и да й съчувстват, но не й да ги накарам да плачат; бях искала публиката да види част от себе си в алчните за пари Хюбърдови, а не да ги мисли за злодеи, с които тя няма нищо общо“, споделя Хелман за пиесата в автобиографичния си роман „Пентименто”.

За автора

Лилиан Хелман, родена през 1905 в Ню Орлиънс, Луизиана, е знаково име в модерната американска литература. Постига успехите си с ярки драматургични творби, а мемоарните й книги „Незавършена жена“, Пентименто“ и „Време на негодници“ се превръщат в световни бестселъри. Първата пиеса на Лилиан Хелман, която веднага й носи голяма популярност, е „Часът на децата“ (1934). Следват „Бъдни дни“, „Лисичета“, „Страж  на Рейн“, „Поривите на вятъра“. След края на Втората световна война пише  и  „Другият край на гората“, „Есенната градина“, „Играчките на тавана“, създава драматургичните адаптации „Монсерат“ и „Чучулигата“ и сценарната основа за мюзикъла „Кандид“ по знаменитото произведение на Волтер.

Лилиан Хелман е автор и на редица киносценарии, работи в съавторство с Хемингуей по създаването на филм за Гражданската война в Испания, и друг за Великата отечествена война, онасловен „Полярната звезда“, който пише като военен кореспондент в Съветския съюз. Автобиографичният роман на Хелман „Пентимeнто” е претворен във филма „Джулия”, първата лента, открила пред публиката таланта на Мерил Стрийп, която си партнира с Ванеса Рейдгрейв и Джейн Фонда. На български език са преведени книгите й „Пентименто“, „Може би“, „Време на негодници“. Знаменитата й пиеса „Лисичета“, създадена през 1938 година, не слиза и до днес от световните сцени. Понастоящем се играе с огромен успех на Бродуей . У нас е поставена за първи път на сцената на Народния театър от Александър Иконографов през далечната 1947 година.

НОВИНИ

вторник, 22 май 2018 г.

ПРЕМИЕРИ

27 ОКТ
Калигула
28/29 СЕП
"Чаровно лято"
13/14 ОКТ
Цветът на дълбоките води

Галерия