В понеделник, 30 октомври, ще се състои четвъртият семинар от съвместния академичен курс „Театър и философия“ на Народния театър и Софийския университет „Св. Климент Охридски“ на тема „Трагичното (I част): Страдание, спасение, съдба“. Събитието ще се проведе на сцена „Апостол Карамитев“ в Народния театър от 17:00 ч.
Скоро след като Платон прокужда поетите от проекта си за идеалната държава, неговият ученик Аристотел формулира философска защита на театъра, фокусираща се върху трагедията и дала ни енигматичното понятие катарзис. В края на XVIII в. и началото на XIX в., време на революции и радикализъм, редица немски мислители – Шилер и Хегел, Шопенхауер и Ницше – дават нов прочит на трагичното, превръщайки го в една от основните естетически категории. Те отиват отвъд спецификата на жанра, за да обвържат трагиката с характера както на широките исторически процеси, така и на екзистенциалната човешка ситуация.
Какво разкрива и какво скрива понятието за трагичното? Какво може да ни каже то в историческа ситуация, когато противоречията на труда и свободата излизат на все по-преден план? И не на последно място: какви са социалните и какви – екзистенциалните му импликации?
Събитието е с вход свободен до изчерпване на местата в залата. По тази причина е необходима предварителна регистрация в онлайн формата за записване, която е достъпна на следния адрес: https://rb.gy/3x8js.
Препоръчителна литература:
Софокъл (2014) – Антигона; преводач Николай Гочев; София: Проектория, XXVII–103 с.
Хегел, Георг (2004) – Лекции по естетика или философия на изкуството; 2 тома, том ІІ, преводач Генчо Дончев, поредица „Духовното наследство на Германия“, № 5, под общата редакция на Генчо Дончев и Кристоф Яме; София: Европа [Изток-Запад], 806 с.
Шилер, Фридрих (1981) – Върху патетичното; – Естетика, преводач Валентина Топузова, поредица „Библиотека „Естетика и изкуствознание“, под общата редакция на Атанас Стойков; София: Наука и изкуство, стр. 377–402. Институционалният театър отвътре: роли и процеси