Народният театър ще продуцира три проекта в резултат от първата Отворена покана за артистични идеи | News | Ivan Vazov National Theatre
18 October 2023

Народният театър ще продуцира три проекта в резултат от първата Отворена покана за артистични идеи

Народният театър ще продуцира три проекта в резултат от първата Отворена покана за артистични идеи

В чест на стогодишнината от рождението на актьора те ще влязат в репертоара на театъра под името Програма „Апостол Карамитев“

Първата Отворена покана за артистични намерения на Народния театър се посвещава на 100-годишнината от рождението на легендарния актьор Апостол Карамитев (17.10.1923 г. – 09.11.1973 г.). Той прави своя дебют в Народния театър през 1947 г., докато още е студент, а през следващите десетилетия изиграва редица паметни роли в театъра и киното. 

Именно на Апостол Карамитев е заслугата пространството на четвъртия етаж да се превърне в третата сцена на Народния театър през 1968 г. Преди това то се ползва за репетиции и събрания, но Апостол Карамитев убеждава колегите си в нуждата и смисъла тази по-малка зала, позволяваща близък контакт между публика и изпълнители, да стане самостоятелна сцена с фокус върху театрални експерименти със сценичния език, като предлага идеи и естетики, различни от тези по основните сцени. 

Така се появява „Камерна сцена на ІV етаж“, открита със спектакъла „Амазонката“ от Богомил Райнов, в който Карамитев изиграва и една от главните роли – на Иванов. През 90-те години залата се превръща във физически адрес на творческите търсения на Маргарита Младенова и Иван Добчев и създадената от тях Театрална работилница „Сфумато“,  а  от 2018 г. сцената носи името на Апостол Карамитев. 

Възгледите на Апостол Карамитев са изключително красноречиви в неговите собствени думи:

„Аз мисля, че школата на живота и извличането на позиция към този живот, създаване на връзка с него, е едно от най-главните условия за развитието и обогатяването на творческата индивидуалност. (...) Тази връзка е индивидуална задача на артиста. (...) Силата на театъра иде от активното участие в живота и от желанието с всяка роля, с всеки спектакъл да се решава категорично един проблем, една идея. И то по такъв начин, сякаш от това зависи нашето бъдеще, щастието на онези, които обичаме. Отдалечеността от живота, отчуждеността от проблемите на сложното време, което живеем, винаги раждат отвлечени концепции, които изневеряват на самата природа на театъра, на неговата съвременност, която трябва да се изостря до актуалност.“

„И днес съм дълбоко убеден, че за младия творец е необходимо сам да открие за себе си театралните истини. А за това е нужно той непременно да мине през делничния труд в изкуството. Така ще стигне до сложното, съвършеното, празничното. Иначе големите истини за цял живот ще си останат за него твърдения на капацитетите, но той няма да ги усвои и почувства като свои.“

„Изобщо откривателството е хубаво нещо. И то е особено присъщо на младежта. Ако стои на здрава, творческа почва, няма друга област, където по-ярко да се разкрива художествената индивидуалност. Ние бяхме максималисти в онези години. И разсъждавахме така – в една постановка неподготвеното око ще схване общата картина на изображението, друго – проницателно, ще улови настроението, акцентите, а трето – професионално, ще открие техниката на изпълнение, свързана с художествения замисъл. И тук е сложността на откривателството – в намирането на такова единно и богато сценично решение на цялата постановка и на отделните образи в нея.“

Като естествено продължение на тези стремежи към откривателство и създаване на условия за появата на съвременни сценични форми през юни Народният театър отправи своята първа Отворена покана за артистични намерения. В отговор бяха получени 70 кандидатури от театрални и куклени режисьори, актьори, хореографи, писатели и други професионалисти. След внимателно запознаване с всички тях, за събеседване с екипа на театъра бяха поканени авторите на 26 артистични идеи. 12 от тях достигнаха до финалния кръг на инициативата, в рамките на който бяха помолени подробно да опишат своята идея.  

Интересът към отворената покана, високото качество на получените артистични идеи и разнообразието от теми и творчески подходи за тяхното обговаряне, предложено от кандидатите, са в категорична подкрепа на разбирането на настоящия екип на Народния театър за необходимостта от разгръщане на репертоарната политика на институцията и обогатяването ѝ с почерка на по-широк спектър от артисти. 

Финалистите в Отворената покана за артистични идеи

Идейните предложения, които ще бъдат осъществени на сцена „Апостол Карамитев“ през сезон 2024/2025 г. в резултат от Отворената покана за артистични идеи, която Народният театър отправи към професионалисти от сферата на театъра и различни области и жанрове на изкуството, са (по азбучен ред):  

● „НЕЧОВЕК“, съвместен проект на режисьора Любомир Колаксъзов и писателя Стефан Иванов;  

● „Съзвездия“, проект на актрисата Радина Думанян за реализацията на едноименната пиеса на  Ник Пейн; 

● „Хипотетично“, съвместен проект на хореографката Галина Борисова, сценографката Дарина Стоименова-Стодара и екип.  

В знак на приемственост и за да се подчертае експерименталната насоченост на селектираните идеи, предложенията финалисти ще влязат в репертоара на театъра в рамките на нова програма – Програма „Апостол Карамитев“. 

Предстоят работни срещи с екипите-финалисти и определянето на точната последователност, в която те ще имат възможност да реализират своите спектакли в периода януари – юли 2024 година.

Като продължение на Отворената покана екипът на театъра планира в близко бъдеще да даде начало на още две дългосрочни програми – менторска програма, подпомагаща артистите в процеса на развитие на идеите им от концепция до пълна реализация на сцената, както и отделна програма за осъществяване на част от предложените проекти в други пространства на театъра.

 

Снимка: Стефан Здравески

This website uses cookies to ensure the proper functioning of its features. By using our website, you agree to the use of cookies.