„Театърът и неговите парадокси” е тема на седмия семинар от курса „Театър и философия“ | News | Ivan Vazov National Theatre
16 November 2023

„Театърът и неговите парадокси” е тема на седмия семинар от курса „Театър и философия“

„Театърът и неговите парадокси” е тема на седмия семинар от курса „Театър и философия“

Седмото занятие от съвместния академичен курс „Театър и философия“, организиран от Народния театър и СУ „Св. Климент Охридски”, ще се проведе на 20 ноември (понеделник) от 17:00 ч. на сцена „Апостол Карамитев“ в Народния театър, а темата е „Театърът и неговите парадокси”.

„Тази среща ще посветим на вплитане на досега разбриданите нишки в курса: обобщение и надграждане. Вместо предупреждение казваме следното. В диалога „Парадокс на актьора“ френският просвещенски философ Дени Дидро поставя въпроса „откъде идват сълзите на актьора“, за да ни изненада с парадокса, че те идват от разума. Това напомня за Хамлет, който е смутен, че не може да изрази своята тъга, докато актьорите така добре тъгуват за несъществуващи герои, и възкликва в потрес: „Каква му е Хекуба, той на нея, какъв ѝ е, та тъй реве?“. Как актьорите плачат и се смеят наужким, докато същевременно сцената заразява и преобразява живота? Театърът има своите техники да създава парадокси: живо, но изиграно; спонтанно, но репетирано; реално, но симулирано; разбираемо, но неясно; уникално, но повторимо; себе си, но друг (актьорът); участие, но дистанция (публика). Накъде?” – въвеждат в темата на срещата водещите на курса от страна СУ доц. д-р Камелия Спасова, доц. д-р Васил Видински, доц. д-р Мария Калинова, доц. д-р Огнян Касабов и доц. д-р Димитър Божков. В семинара участие ще вземат и представители на екипа на Народния театър.

Събитието е с вход свободен до изчерпване на местата в залата. По тази причина е необходима предварителна регистрация в онлайн формата за записване, която вече е отворена и достъпна тук: https://rb.gy/ds1zl0

Препоръчителна литература: 

Дидро, Дени. „Парадокс на актьора“. Естетика и теория на изкуството, ред. Кръстьо Горанов, прев. Катерина Киселова. София: Наука и изкуство, 1981, 498–555.

This website uses cookies to ensure the proper functioning of its features. By using our website, you agree to the use of cookies.