ПИЛОТНА ПРОГРАМА
Народен Театър „Иван Вазов“
KАМЕРНА СЦЕНА
ЕКИП:
ВАСИЛЕНА РАДЕВА, КАТЯ ПЕТРОВА, КРИС ШАРКОВ, СТИЛИЯН ПЕТРОВ — режисьори;
МАЙЯ ПРАМАТАРОВА — драматург
Театър+ е платформа за дългосрочна и съвместна творческа работа за обмяна на идеи и представяне на нови драматургични и сценични тенденции на съвременния театър.
Ключова дума на програмата е среща. Среща на екипите със специалисти и хора, свързани с темите на представленията.
Изследователските и образователни модули със студенти са част от процеса по време на репетицията и след премиерата. Формират се партньорства с различни учебни и културни институции, както и нови подходи за общуване с публиката.
Първият премиерен спектакъл в рамките на програма Театър + е „Частици жена“ от Ката Вебер на режисьора Крис Шарков.
Следват „Хоро“ от Антон Страшимиров на режисьора Василена Радева, „Разходка с Гогол“ с режисьор Катя Петрова и „Антихрист. Глави VIII, X, XI“ по Емилиян Станев на режисьора Стилиян Петров.
„ЧАСТИЦИ ЖЕНА“ — ПЪРВИЯТ ПРЕМИЕРЕН СПЕКТАКЪЛ В РАМКИТЕ НА ПРОГРАМА ТЕАТЪР+
„Частици жена“ е първият спектакъл, реализиран на сцената на Народен театър „Иван Вазов“ в рамките на Програма Театър+. Спектакълът, режисиран от Крис Шарков, е с участието на Радина Кърджилова, Мария Каварджикова, Ана Пападопулу, Стефан Вълдобрев / Мартин Димитров, Албена Ставрева, Жаклин Даскалова и Цветан Алексиев.
Крис Шарков е един от четиримата режисьори, обединени от новата програма на Камерната сцена на Народния театър „Иван Вазов“ Театър +. Дебютира с „Макбет“ от Хайнер Мюлер на сцената на ДТ „Стоян Бъчваров“, Варна. Важно място в творчеството му заема Хенрик Ибсен: на Камерната сцена на НТ „Иван Вазов“ той реализира „Дивата патица“ — зрители и актьори са в тясна близост, наблюдавани и наблюдаващи едновременно. Двойствената гледна точка към личното и общественото, свързваща време и събития, е ключ и към новия спектакъл на Шарков „Частици жена“.
Драматургът Ката Вебер претърпява дълбока травма, която я подтиква да напише пиесата „Частици жена“. Талантливо пресъздаденото лично страдание предизвиква съпреживяване по теми, от които съвременното изкуство рядко се интересува. Спектакълът е повод да се преосмислят характерните за съвременния свят проблеми за страха от Другия, за справянето с болката и за различните прояви на обич. Пиесата намери великолепен състав в лицето на екипа на Народния театър.
„ЧАСТИЦИ ЖЕНА — ФРАГМЕНТИ ОТ ЖИВОТА НА ЕДНА ЖЕНА“ — ОБРАЗОВАТЕЛЕН МОДУЛ В ИНСТИТУТ ЛИСТ
На 28 март в Институт Лист София / Liszt Intézet Szófia се проведе образователният модул „Частици жена“ – „Фрагменти от живота на една жена“. По време на срещата бяха обсъдени както спектакъла на режисьора Крис Шарков, който е част от Програма Театър+ в Народния театър, така и филма на режисьора Корнел Мундруцо на стрийминг платформата Netflix.
Форумът бе открит от Сандра Мишкеди, директор на Институт Лист - Унгарски културен институт, и бе с участието на д-р Майя Праматарова, драматург в Народен театър „Иван Вазов“, проф. Петя Александрова д.н., която говори за филма „Фрагменти от живота на една жена“, и режисьора на спектакъла „Частици жена“, който се играе на сцената на Народния театър Крис Шарков.
Драматургът Ката Вебер претърпява дълбока травма, която я подтиква да напише пиесата „Частици жена“. Талантливо пресъздаденото лично страдание предизвиква съпреживяване по теми, от които съвременното изкуство рядко се интересува. Спектакълът е повод да се преосмислят характерните за съвременния свят проблеми за страха от Другия, за справянето с болката и за различните прояви на обич.
Преводът на пиесата е на Правда Спасова, режисьор: Крис Шарков, сценография и костюми: Никола Тороманов, музика: Емилиян Гацов-Елби, драматург: Майя Праматарова.
Участват: Радина Кърджилова, Мария Каварджикова, Стефан Вълдобрев/Мартин Димитров, Ана Пападопулу, Цветан Алексиев, Жаклин Даскалова, Албена Ставрева
Асистент-режисьор: Ирина Иванова, художник на плаката: Николай Димитров NAD
Фотограф: Стефан Н. Щерев
„ХОРО“ С РЕЖИСЬОР ВАСИЛЕНА РАДЕВА Е ВТОРИЯТ ПРЕМИЕРЕН СПЕКТАКЪЛ В РАМКИТЕ НА ПРОГРАМА ТЕАТЪР+
„Хоро“ по Антон Страшимиров на режисьора Василена Радева е новото заглавие от платформата „Театър+“ на Камерната сцена на Народния театър. Ключова дума на Театър+ е среща – среща на екипите със специалисти и хора, свързани с темите на представленията.
Пръв гост на екипа на „Хоро“ бе проф. д-р Веселин Методиев, историк, политик, преподавател в Нов български университет. Въпросът, който бе в основата на срещата беше „Какво е историческа истина?“. Проф. Методиев се съсредоточи върху историята на модерната българска държава, свърза редица теми с европейската история и предизвика десетки нови въпроси за времето в България отпреди сто години, за възникването на терора и доколко той се използва като политически инструмент. Срещата беше предвидена за един час, но продължи значително повече. След като изпратихме професора с аплодисменти, времето и събитията от „Хоро“ получиха нова конкретност в репетицията.
В бялата септемврийска нощ един малък град става сцена на жестоки събития. Наглед фрагментирани, те се развиват в пространство между „било“ и „не било“ и предполагат активно съучастие на зрителя, за да се възстанови цялата картина. Разглобеният ритуал е само опора, мост от историческото към сегашното, изход от кръга „жертва“ – „палач“. Спектакълът въздейства с експресионистична сила и ярка актьорска игра.
Снимки: Народен театър „Иван Вазов“
„РАЗХОДКА С ГОГОЛ“ — ТРЕТИ СПЕКТАКЪЛ ОТ ПРОГРАМАТА ТЕАТЪР+
На 25 и 26 април в Народния театър се състоя премиерата на „Разходка с Гогол“ – новият спектакъл от Програма „Театър +“. Постановката на Катя Петрова представя нов и оригинален поглед към прозата на Николай Василиевич Гогол и разширява сценичната представа за автора, като абсурдният му хумор се разкрива от артистите по завладяващ с импровизационната си сила начин.
Радина Кърджилова влиза в ролята на „малкия човек“ Акакий Акакиевич, а в телата на останалите герои на Гогол се преобразяват актьорите Стелиан Радев, Пламен Димов, Жаклин Даскалова, Кире Гьоревски, Радена Вълканова, Мартина Пенева и Александър Тонев.
Чрез трагикомичната игра и карнавалът зрителите отблизо се срещнат с едни ощетени, дресирсани хора, които не използват пълноценно собствения си интелект и чувства. Спектакълът е изграден върху Головите „Петербургски разкази“, сред които „Записки на един луд“, „Шинел“ и др.
„Създаването на спектакъл по текстове на Гогол бе привилегия за мен и целия екип. Това бе възможност да запознаем зрителите с онези светове на Гогол, които са адекватни на днешната съвременност“, коментира режисьорът Катя Петрова.
Драматург на спектакъла е Майя Праматарова, хореограф е Анна Пампулова, а сценографията и костюмите са дело на Борис Далчев и Петя Караджова. В постановката музиката се изпълнява на живо от музикантите Венислав Будинов и Николай Темнисков, композиторът е Христо Йоцов. Светлозар Георгиев е отговорен за звуковия дизайн, а визуалната картина е на Теодор Киряков.
„Антихрист. Глави VIII, X, XI“ — ЧЕТВЪРТИ СПЕКТАКЪЛ ОТ ПРОГРАМА ТЕАТЪР+
На 1 и 2 ноември ще бъде премиерата на „Антихрист. Глави VIII, X, XI“ по Емилиян Станев — четвъртия спектакъл от Програма Театър+. Постановката е на режисьора Стилиян Петров, с участието на актьорите Владимир Карамазов, Надя Керанова и Александър Кънев.
Версията на Стилиян Петров е съсредоточена върху три глави от романа на Емилиян Станев (1907–1979). Редуцирани са линии и детайли от текста, като са изведени и окрупнени теми и мотиви, които въвеждат класическата творба в новото столетие.
Човекът е във фокуса на спектакъла. Как се трансформира човешката природа? Какво се разрушава в нея през житейските изпитания? Какво се запазва у човека от зададения му от Бога образ? Не се акцентира върху канонични тези, а се изследва загубата на Божественото. Спектакълът търси отговор защо единственото разумно същество от Божиите творения трагично катастрофира. Защо дори човек с неистова сила и високи стремежи, готов на крайни и мащабни проявления, е подвластен на земната гравитация? Какво води до раздвоение у човека и го лишава от любовта и милостта, дадени от Бога?
„Антихрист. Глави VIII, X, XI“ не е теологично, а антропологично представление. Вярно на духа на романа то се изгражда върху драматургична система, заредена със силно вътрешно напрежение и конфликтност. Тримата артисти, през които романът оживява на сцената, разкриват непредсказуемо не само своите персонажи, но и поетиката на творбата.