Навършват се 121 години от рождението на Олга Кирчева | News | Ivan Vazov National Theatre
23 May 2024

Навършват се 121 години от рождението на Олга Кирчева

Навършват се 121 години от рождението на Олга Кирчева

Днес, 23 май, се навършват 121 години от рождението на Олга Кирчева – една от любимите български актриси, прекарала повече от половин век в Народния театър.

Олга Кирчева е родена на 23 май 1903 г. Дъщеря е на актьорите Атанас Кирчев и Елена Снежина, които са сред основателите на Народния театър. Завършва театралното си образование във виенския Бургтеатър през 1924 г. След това преминава и през основаната от Николай Осипович Масалитинов Държавна театрална школа при Народния театър, а през 1925 г. става част от трупата на театъра, където играе до смъртта си през 1978 г.

Още от дете Олга Кирчева ежедневно прекарва времето си в Народния театър – най-често гледа репетиции или чете книги в гримьорната на майка си. Нейният голям талант обаче дълго остава незабелязан, дори и след като става част от трупата:

„Петнайсет години бях между артистите в Народния театър, на които „не върви“. Причините „да не върви“ са винаги много и за всеки отделен несретник – различни. Но струва ми се, че най-голямата вина човек трябва да търси преди всичко в себе си. Но ето че един ден съдбата ми се промени – като че бях търпяла и събирала сили само за този щастлив ден: Николай Лилиев ме извика в кабинета си“, спомня си актрисата.

През 1940 г., благодарение на сериозната намеса на Николай Лилиев, който по това време е драматург на Народния театър, Олга получава ролята на Сеньора Фрола в пиесата „Всеки си има мнение“ от Луиджи Пирандело. Това е нейният първи истински успех, след който не само публиката, но и режисьорите разкриват нейните големи артистични заложби.

Периодът между 1950 и 1962 г. е най-активният и успешен в кариерата на актрисата. Освен на театралната сцена, Олга Кирчева участва в радио постановки, в телевизионни спектакли и филми, с които също печели възхищението и любовта на публиката. Актрисата също така е превела множество пиеси и дълги години е работила като преподавател по художествено слово във ВИТИЗ „Кръстьо Сарафов“.

Ето как изглежда Олга Кирчева в спомените на своите колеги:

„Когато един актьор притежава богат глас, звучащ чрез безупречна техника и говорна култура, очи, които умеят да изразят всички възможни човешки усещания, ръце, които на моменти стават по-изразителни от самото слово, тяло, което е превърнато в средство, чрез което се изразяват душевно и физическо състояние, то тогава за такъв актьор се казва, че той е театър от главата до петите. И аз мисля, че най-яркият пример за едно такова съчетание е актрисата Олга Кирчева.“

Славка Славова

„В театъра Олга Кирчева вървеше по свой, труден път, без да използва покровителството на родителите си. В младостта си тя не успяваше да получи мечтаните роли. Изяви се с пълна сила по-късно, в ролите на зрели жени. Но никога не се отчайваше, не губеше силата на волята си и желанието за работа. Като творец тя притежава качества, които рядко се срещат. Неуморим интелект, който се стреми да проникне в дълбочината на нещата и следва най-трудните пътища на истината. Когато работи над роля, Олга вниква задълбочено в текста, анализира го до детайли, търси допълнителна литература, сравнява преводи. Иска сама да стигне до същността на образа, до подтекста, който той носи. Упоритост и дълбочина… В период на работа е много интересно да бъдеш с нея – всяка нейна реплика поражда размисъл, от разсъжденията ѝ, от находките на въображението ѝ се чувстваш обогатен.“

Ирина Тасева

Сред най-запомнящите се роли на Олга Кирчева са:

Синьора Фрола във „Всеки си има мнение“ от Луиджи Пирандело, реж. Александър А. Иконографов (сезон 1939/1940);

Чийо в „Златният кинжал“ от Паул Апел, реж. Хрисан Цанков (сезон 1942/1943);

Дойката в „Ромео и Жулиета“ от Уилям Шекспир, реж. Стефан Сърчаджиев (сезон 1953/1954);

Амели Петрович във „В полите на Витоша“ от Пейо К. Яворов, реж. Стефан Сърчаджиев (сезон 1956/1957);

Анна Фрилинг (Майка Кураж) в „Майка Кураж и нейните деца“ от Бертолт Брехт, реж. Моис Бениеш (сезон 1961/1962).

 

Снимки: Архив Народен театър „Иван Вазов”

This website uses cookies to ensure the proper functioning of its features. By using our website, you agree to the use of cookies.