28 септември 2019

6 ГОДИНИ ПО-КЪСНО - СТЕФАН МАВРОДИЕВ И МАРИН ЯНЕВ ОТНОВО ЗАЕДНО НА СЦЕНАТА НА НАРОДНИЯ ТЕАТЪР

6 ГОДИНИ ПО-КЪСНО - СТЕФАН МАВРОДИЕВ И МАРИН ЯНЕВ ОТНОВО ЗАЕДНО НА СЦЕНАТА НА НАРОДНИЯ ТЕАТЪР

Ивайло Христов е режисьор на първата премиера на Голяма сцена за сезона – „ХУБАВА РИБА“

Шест години след знаменития спектакъл „Търси се стар клоун“, в който си партнираха с незабравимия Илия Добрев, СТЕФАН МАВРОДИЕВ и МАРИН ЯНЕВ отново са заедно на сцената на Народния театър. Заслугата за това е на режисьора ИВАЙЛО ХРИСТОВ, който постави първата премиера за новия сезон на Голяма сцена – „ХУБАВА РИБА“ от Марк Райлънс и Луис Дженкинс.

Премиерните дати са две: утре, 29 септември и 2 октомври от 19:00 часа, а в актьорския състав са и СТОЯН АЛЕКСИЕВ, ЕЛЕНА ТЕЛБИС и ПЛАМЕН ДИМОВ.

На замръзнало езеро някъде в щата Минесота двама стари приятели – Ерик и Рон ловят риба. Както ловят, така и си мислят за света, за човека и за смисъла на живота и неочаквано изваждат тъжни и любопитни, странни и парадоксални сентенции и заключения. След като към тях се присъединяват страстният рибар Уейн и неговата внучка Фло, добре разположената сред ледената пустош компания внезапно е посетена от инспектор от Службата по опазване на околната среда. Дали неговите питания ще променят нещо или някого?

 

ЗА ХУБАВАТА РИБА, НАДЕЖДАТА, МЕЧТАТА И ЩАСТИЕТО

Всеки режисьор, преди да започне да поставя някаква пиеса, си задава въпроса: „Защо искам да поставя тази пиеса?”, ако му харесва, разбира се, в противен случай пиесата веднага отива в коша. Е, след първия прочит, на този въпрос аз не успях да си отговоря! Пиесата ми харесва, искам да я поставя, но не знам защо! Няма сюжет, конфликта трябва да го търсиш с лупа, никакво развитие на характерите, героите си говорят за някакви отвлечени неща и дори рядко контактуват помежду си… С други думи най-важните компоненти на драмата ги няма! Какво да правя? Това не е пиеса, а НЕЩО като пиеса! Антипиеса! Изпаднал в тава шизофренно състояние, реших отново да прочета текста и да открия, какво точно ми е харесало при първия прочит!? При втория прочит усетих чувството за хумор и нещо много важно – мозаечната структура на пиесата! В отделните монолози героите разказваха различни случки от своя живот. Случки поучителни, случки развлекателни, срамни случки, вдъхновяващи случки…

И така разказвайки, неусетно се подреждаше мозайката на техния живот, на нашия живот, животът, който независимо дали ни харесва или не ни харесва го живеем, просто защото друг живот нямаме. Ден след ден, кретаме по сокаците на живота и се надяваме, че точно зад този ъгъл ще срещнем МЕЧТАТА, може би след следващия ЩАСТИЕТО ще ни потупа по рамото, още две преки и ще уловим ХУБАВАТА РИБА и така подпирайки се на НАДЕЖДАТА, един ден си тръгваме от този живот, сякаш си тръгваме от филм!

Сигурно разбирате, че след вторият прочит нещата започнаха да ми се подреждат в главата. Надявам се! После, заедно с актьорите, (прекланям се пред таланта им) прочетохме пиесата още десетки пъти и след дълги репетиции стигнахме до спектакъла, който днес Вие ще гледате. Добре дошли на историята за ХУБАВАТА РИБА!

P.S. Ако не сте разбрали нищо от представлението, не се притеснявайте, важното е да разберете поуката! А тя е: „Когато човекът от ТОТО-то дойде у вас с един чек с няколко нули, кажете му: Не, благодаря, не ми трябва, върви си вкъщи!” … Ама няма да го направите, нали!?

                                                                         ИВАЙЛО ХРИСТОВ

 

ЗА АВТОРА

СЪР МАРК РАЙЛЪНС е смятан за най-добрия театрален актьор на своето поколение и за един от най-добрите шекспирови актьори на нашето време. Изиграл е практически всички роли в пиесите на Шекспир – от Хамлет и Ромео през Ричард III и Яго до Оливия в “Дванайсета нощ” и Клеопатра в “Антоний и Клеопатра”. Явно не случайно колегата му Ал Пачино казва за него: “Марк Райлънс изрича думите на Шекспир така, сякаш са написани специално за него едва снощи”.

Малк Райлънс е поставял е почти всички пиеси на Шекспир не само по времето когато е художествен директор на възстановения в оригиналния си облик Шекспиров театър “Глоуб” в Лондон (1995-2005), но и като успешен режисьор от двете страни на океана. Наградите и отличията за актьорската му работа нямат брой.

Ако искате да знаете кой се крие зад големия добър великан във филма на Стивън Спилбърг – това Марк Райлънс. Ако ви е интересно кой е Рудолф Абел в “Мостът на шпионите” – също е Марк Райлънс. Екранът обича лицето и очите на Марк Райлънс, също както и сцената. Може би защото иронично-тъжното им изражение крие толкова въпроси и възможности.

Една от тези възможности е да разкаже и да представи в сътрудничество с поета и писателя Луис Дженкинс част от живота си, прекарана сред студовете на щата Минесота в пиесата “Хубава риба”. Успехът на тази абсурдно тъжно-смешна комедия след премиерата й през 2016 г. в Ню Йорк продължава и на лондонска сцена. И в двете постановки Марк Рейлънс играе ролята на Рон, който смята, че “съществува само онова празно пространство, което обичаш и къташ в душата си - там, където някога е било сърцето ти”.

Този уеб сайт използва cookies („бисквитки“), необходими за функционирането му. С използването на сайта Вие се съгласявате с употребата на „бисквитки“.