Деветият семинар от съвместния академичен курс „Театър и философия“, организиран от Народен театър „Иван Вазов“ и Софийски университет „Св. Климент Охридски“, ще се проведе на 4 декември (понеделник) от 17 до 19 ч. на сцена „Апостол Карамитев“ в театъра, а темата е: „Ефект на отчуждението и постдраматичен театър“.
След като по-рано в курса бе разгледан театърът на жестокостта на Антонен Арто, този път дисциплината обръща внимание на епическия театър на немския драматург Бертолт Брехт и неговия известен ефект на отчуждението. По време на срещата ще бъдат обсъдени приликите и разликите между тези две радикални програми и как се разцепва авангардът. Ще се коментира още: може ли театърът да бъде неидеологически, неговата критическа роля, диалектическото развитие на обществото и изкуството, какво е гестус и какво е мястото на актьора.
Втората част от семинара ще бъде водена от д-р Мира Тодорова, главен драматург на Народния театър. Нейното изложение ще проследи основните идейни течения в театъра, който се откъсва от драмата, с фокус върху постдраматичния театър и преодоляването на идеята за фабулата като основа на театралното изкуство.
„Какво се случва с театъра след Брехт или за прехода от текст към перформативност. Ще се занимаем с постдраматичния театър като пост-брехтов театър, който се настанява в пространства, отворени от идеите на Брехт, но изоставя основни за него елементи – акцент върху политическото и рационалното“, въвежда още в темата д-р Тодорова.
Събитието е с вход свободен до изчерпване на местата в залата. По тази причина е необходима предварителна регистрация в онлайн формата за записване, която вече е отворена и достъпна тук: https://rb.gy/6ambew.
Препоръчителна литература:
Брехт, Бертолт (1985) – Малък органон за театъра; – Избрани творби в четири тома, том IV – Размисли върху театъра и литературата, преводач Венцеслав Константинов, редактор Константин Илиев; София: Народна култура, стр. 371–408.
Брехт, Бертолт (1985) – Диалози от „Купуването на месинг"; – Избрани творби в четири тома, том IV – Размисли върху театъра и литературата, преводач Венцеслав Константинов, редактор Константин Илиев; София: Народна култура, стр. 264–367.
Леман, Ханс-Тис (2005) – Постдраматичният театър. Пролог; – Хомо Луденс, бр. 11, стр. 67-80
Карлсън, Марвин (2021) – Постдраматичният театър и постдраматичното представление, превод Асен Терзиев; – Хомо Луденс, бр. 24.
Йорданов, Николай (2007) – Драмата: послеслов?; – Хомо Луденс, бр. 13, стр. 183-193.