БУРЯТА
от Уилям Шекспир
ПРЕВОД:
Валери Петров
РЕЖИСУРА, СЦЕНОГРАФИЯ И ХУДОЖЕСТВЕНО ОСВЕТЛЕНИЕ:
Робърт Уилсън
КО-РЕЖИСЬОР:
Анн-Кристин Ромен
КОСТЮМИ, ГРИМ И ПРИЧЕСКИ:
Яши
КО-ХУДОЖНИК ОСВЕТЛЕНИЕ:
Марчело Лумака
АДАПТАЦИЯ НА ТЕКСТА, ДРАМАТУРГИЯ:
Юта Ферберс
КО-СЦЕНОГРАФ:
Мари Де Теста
ЗВУКОВ ДИЗАЙН:
Дарио Фели
АСИСТЕНТ-РЕЖИСЬОРИ:
Ирина Иванова, Ива Манолова, Александър Аспарухов, Бояна Бъчварова
АСИСТЕНТИ НА РЕЖИСЬОРА И ПРЕВОД:
Пламен Харманджиев, Люба Тодорова
АСИСТЕНТИ НА СЦЕНОГРАФА:
Бояна Бъчварова, Емона Стойкова
АСИСТЕНТ НА ХУДОЖНИК КОСТЮМИ И ГРИМ:
Никол Мечкарска
СТАЖАНТИ:
Ивета Георгиева, Алица Микоцзиова, Емилия Тончева, Вани Романети, Никол Василева
ДРАМАТУРГ НА ПОСТАНОВКАТА:
Светлана Панчева
ПЕРУКИ:
Ману Халиган, Иванка Георгиева
ФОТОГРАФ:
Гергана Дамянова
Снимка на плаката:
Гергана Дамянова
Художник на плаката и програмата:
Янина Петрова
ЛИЧЕН АСИСТЕНТ НА РОБЪРТ УИЛСЪН:
Нелсън Гелрих
„Робърт Уилсън е влиятелна личност в света на експерименталния театър, изследовател на сценичното време и пространство.“
– Ню Йорк Таймс
Робърт Уилсън е роден в Уейко, Тексас. Той е един от най-изтъкнатите световни театрални и визуални художници. Постановките му по нетрадиционен начин обединяват широк спектър от художествени средства като танц, движение, осветление, скулптура, музика и текст. Образите му са емоционално заредени и поразителни в естетическо отношение, а постановките му печелят признанието и на публиката, и на критиците по цял свят.
Следва в Тексаския университет и в Института „Прат“ в Бруклин, след което в средата на 60-те години на ХХ в. формира в Ню Йорк изпълнителската трупа Школа „Бърд Хофман на бърдовците“, с която разработва своите знакови постановки, каквито са „Погледът на глухия“ (1970) и „Писмо до кралица Виктория“ (1974 – 1975). Заедно с композитора Филип Глас написва фундаменталната опера „Айнщайн на плажа“ (1976).
В творчеството си Робърт Уилсън сътрудничи с мнозина писатели и музиканти като Хайнер Мюлер, Том Уейтс, Сюзън Зонтаг, Лори Андерсън, Уилям Бъроуз, Лу Рийд, Джеси Норман и Анна Калви. Оставя свой отпечатък върху такива шедьоври като „Последната лента на Крап“ на Бекет, „Опера за три гроша“ на Брехт и Вайл, „Пелеас и Мелизанда“ на Дебюси, „Фауст“ на Гьоте, „Одисея“ на Омир, „Басни“ на Жан дьо Лафонтен, „Мадам Бътерфлай“ на Пучини, „Травиата“ на Верди и „Едип цар“ на Софокъл.
Негови рисунки, живописни платна и скулптури участват в стотици самостоятелни и общи изложби и са притежание на частни колекции и музеи по цял свят.
Робърт Уилсън е удостоен с множество награди, включително с номинация за „Пулицър“, две награди „Убу“, „Златен лъв“ от Венецианското биенале и наградата „Лорънс Оливие“. Член е на немската Академия на изкуствата и литературата и на Академията на изкуствата. Има осем почетни звания „Доктор хонорис кауза“. Кавалер е на Ордена на изкуствата и културата (2003) и на Ордена на Почетния легион на Франция (2014). Удостоен е с Кръст за заслуги към културата на Германия (2014).
Основател и художествен ръководител на Центъра „Уотърмил“, лаборатория за изкуства в Ню Йорк.
Награда ИКАР 2022 за Най-добър спектакъл
Номинация АСКЕЕР 2022 за Най-добро представление
Номинация АСКЕЕР 2022 за Сценография на РОБЪРТ УИЛСЪН и МАРИ ДЕ ТЕСТА
Номинация АСКЕЕР 2022 за Костюмография на ЯШИ
Премиера: 18 и 19 ноември 2021 г.
ОТЗИВИ
През „Бурята“ на Уилсън до пристана – LoveTheater, 22.09.2022 г.
Театър: Събитието "Бурята" – Стандарт, 17.12.2021 г.
РЕФЛЕКСИИ: “Бурята“ на Робърт Уилсън - залп от красота – Въпреки, 01.12.2021 г.
«Бурята» на Робърт Уилсън като миракъл – Обаче.бг, 22.11.2021 г.