О, ти, която и да си... | Представление | Народен театър „Иван Вазов“
Камерна сцена

О, ти, която и да си...

Времетраене
01 ч 15 м
Жанр
Поетичен спектакъл
Възрастово ограничение
Не се препоръчва за лица под 12 г

Постановъчен екип:

Режисьор
Бойка Велкова
Сценограф
Нина Пашова
Костюмограф
Нина Пашова
Композитор
Теодосий Спасов
Хореограф
Мила Искренова

О, ТИ, КОЯТО И ДА СИ...

Лиричен колаж за любовта по стихове, писма и спомени на Иван Вазов

от Мирела Иванова

 

РЕЖИСЬОР:

Бойка Велкова

СЦЕНОГРАФИЯ:

Нина Пашова

МУЗИКА:

Теодосий Спасов

ХОРЕОГРАФИЯ:

Мила Искренова

 

ВАЗОВ: ОБИЧАН И ОБИЧАЩ

Първоначално актрисата Параскева Джукелова даде идеята да се направи рецитал по любовните стихове на Вазов, а след това замисълът се разрасна и работата по лиричния разказ за любовта потръгна с невероятна всеотдайност и встрастеност. Интимните стихове на Вазов са най-уязвимата му страна – на първо място от художествена гледна точка. Вазов започва да пише на 19-годишна възраст, вдъхновен от любовта си към Катерина, още няма изграден лирически почерк, няма образци, ако щете, няма и литературен език, и стиховете му са само чувствена стихия. Повечето от тях изгарят при опожаряването на Сопот, а някои оцелели, а също и написаните по-сетне в Русе, влизат в „Майска китка“. Много по-късно, чак през 1919 г. в личната му антология „Люлека ми замириса“ срещаме изградени, добре структурирани и овладени интимни стихотворения – но и най-успешните сред тях не достигат по сила и мощ истинските му шедьоври. Интимните стихове на Вазов са най-уязвимата му страна и защото по особен начин сме му отказали тази принадлежимост към чувствената, лична същност на живота, а и той самият е бил повече от сдържан, лаконичен и дискретен по въпроса, тук-там отронва някоя и друга болезнена дума пред проф. Шишманов или в писмо. За личното битие на писателя циркулират само догадки, нездрав интерес към смъртта му и почти никакво разбиране за епохата, мисията, патриархалното възпитание и ценностната последователност, които предопределят огромната му, макар и трепетна от увлечения, влюбвания и вдъхновение САМОТА. Сам и поделен с всички, с народа си. 

„О, ти, която и да си...“ е лиричен колаж, който с много театрално въображение и почтителност се опитва да отговори на въпросите: Кои са обичаните, тайнствени жени, вдъхновявали поета? Кои са жените зад неговата величествена осанка? Какво е присъствието на Съба Вазова – майката, бдяща до края на живота си като орлица не само над своя първороден син Иван, но и над всичките си девет деца? Все пак се знае колко обичан и обичащ е поетът – от първата любов с Катерина до залезната – към Евгения Марс, на която посвещава негласно антологията си „Люлека ми замириса“ през 1919 година. Несподелимата любов с покръстената туркиня Пеша в Берковица, на която Вазов дава поетичното име Зихра, като в едноименната посветена ѝ поема, и разтърсващата, съдбовна среща, и двегодишно преживяно щастие с Пелагия в Пловдив, са сред знаковите събития в лиричния разказ за поета, одухотворен от много негови стихотворения, откъси от писма и спомени...

Мирела Иванова

 

ДРАМАТУРГ НА ПОСТАНОВКАТА:

Мирела Иванова

АСИСТЕНТ-РЕЖИСЬОР:

Боряна Митева

ФОТОГРАФ НА ПЛАКАТА:

Елена Спасова

ХУДОЖНИК НА ПЛАКАТА И ПРОГРАМАТА:

Янина Петрова

ФОТОГРАФ:

Елена Спасова

 

Премиера: 7, 8 и 9 юли 2020 г.

 

ОТЗИВИ

„О, ти, която и да си…“: спускане в сърцето на Вазов – ПодМоста, 10.09.2020 г.

„О , ТИ, КОЯТО И ДА СИ“ – „ЖЕНА, МАГЬОСНИЦА, БОГИНЯ“Обаче.бг, 07.07.2020 г. 

Народният театър представя премиерния спектакъл „О, ти, която и да си“ – kafene.bg, 01.07.2020 г.

Този уеб сайт използва cookies („бисквитки“), необходими за функционирането му. С използването на сайта Вие се съгласявате с употребата на „бисквитки“.